Místní akční plán vzdělávání
na území ORP Zábřeh IV

“Učíme děti, ne předměty”

O projektu

Název projektu: Místní akční plán vzdělávání na území ORP Zábřeh IVRegistrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008423

Doba realizace projektu: 1.12.2023 – 31.12.2025

Celkové způsobilé výdaje: 7 828 723 Kč

Příspěvek Evropské Unie: 6 007 370,59 Kč

Národní veřejné zdroje: 1 821 352,41 Kč

Projekt podporuje zvyšování kvality vzdělávání na území ORP Zábřeh a podporuje porozumění Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+, čím napomáhá její implementaci v území. Navazuje na dosažené cíle MAP I – MAP III a podporuje rozvoj mateřských a základních škol, spolupráci škol, zřizovatelů a ostatních aktérů ve vzdělávání. Využívá k tomu nástroje spolupráce a strategického plánování s cílem společného informování, vzdělávání a plánování aktivit pro následné společné řešení místních problémů.

Co je to MAP ?                                                                                                                                     

MAP = Místní Akční Plán vzdělávání v regionu.

Jaký problém MAP V řeší?

Projekt řeší potřebu zlepšování kvality vzdělávání v MŠ a ZŠ na území ORP Zábřeh tím, že bude rozvíjena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání. Zaměřuje se zároveň na řešení problému přenosu systémových změn ve vzdělávání na úroveň jednotlivých škol a ostatních organizací ve vzdělávání, konkrétně na zvyšování porozumění a podporu implementace Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Problémy byly identifikovány ve Strategii vzdělávací politiky ČR:
– potřeba zaměření vzdělávání na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
– potřeba snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění max. rozvoje potenciálu dětí a žáků
Dále byly identifikovány problémy na místní úrovni na základě Výzkumu MŠMT- agregovaná data za MŠ a ZŠ, dále na základě analýzy Strategie CLLD MAS Horní Pomoraví a MAP vzdělávání ORP Zábřeh, na základě dat PaQ Research, a také na základě osobních rozhovorů a výstupů z jednání pracovních skupin v rámci realizace projektů MAP
Mezi tyto problémy patří:
– chybějící systém řízení a hodnocení kvality vzdělávání v regionu
– malá motivace pro společné akční plánování v území a pro spolupráci při financování společných aktivit
– malá motivace ředitelů k plánování dlouhodobého rozvoje škol
– nedostatek příležitostí ke sdílení vzdělávacích aktivit
– nedůvěra ředitelů v oblasti vlastního profesního růstu s využitím mentoringu, koučinku, supervize
– chybějící lídři v regionu, kteří podpoří pedagogické sbory při zavádění nových poznatků do běžné praxe
– nízká míra porozumění systémovým změnám a jejich podpora ze strany rodičů
– nízká spolupráce zřizovatelů a ředitelů, chybějící potřeba podpory kvality vzdělávání od zřizovatelů
– zaměření a dostupnost DVPP v regionu v souladu s cíli Strategie vzdělávací politiky ČR
– nedostatečná spolupráce a síťování subjektů poskytujících formální a neformální vzdělávání
– chybějící přizpůsobení vzdělávání místním specifikům trhu práce

Cíle MAP

  • zlepšení kvality vzdělávání v mateřských a základních školách
  • zkvalitnění spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání
  • řešení místně specifických problémů a potřeb

Proč je důležitá spolupráce v území?
Spolupráce povede k:

  • zkvalitnění řízení a dlouhodobého plánování rozvoje MŠ a ZŠ
  • sdílená orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání
  • podpoře škol se slabšími výsledky a rozvoje potenciálu každého žáka
  • dostupnosti kvalitního vzdělávání každého dítěte/žáka v inkluzívní škole
  • efektivnějšímu využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání
  • podpora spolupráce s rodiči

Aktuality

Naši partneři